Iedereen heeft vast wel een keer te snel op verzenden gedrukt en weg… was de boze mail die je eigenlijk niet had willen versturen.
Meestal kun je beter even een adempauze nemen voor je boos reageert op een mail… het maakt soms meer kapot dan je lief is.
Tips
Mocht je de volgende keer een mail krijgen en heel boos willen reageren, dan adviseer ik je deze tips ter harte te nemen.
- Koel even af en tel desnoods tot 10 (of tot twintig) of slaap er een nachtje over.
- Wist je dat je een mail die je per ongeluk te snel hebt verstuurd, ongedaan kunt maken in Gmail?
Je kan zelf instellen hoeveel seconden een mail moet wachten totdat deze wordt verzonden. Zo kun je nog snel ingrijpen als je een fout hebt gemaakt of iets bent vergeten. Dit kan tot maximaal 30 seconden. - Stuur een neutraal mailtje, bijvoorbeeld “ik heb je mail ontvangen, ik kom er woensdag op terug”.
- Als je dan na de afkoelperiode je mailtje op gaat stellen, haal je de persoon aan wie je mailt dan even voor de geest en denk aan het waardevolle contact dat jullie al zo lang hebben.
- Denk aan de gevolgen van je boze mailtje. Zijn er andere oplossingen om het conflict uit de wereld te halen? Een kopje koffie of een telefoontje?
En als het dan toch te laat is… bied zo snel mogelijk je excuus aan en los het op!
Wat doe jij als je boos bent? Ik lees graag hoe jij hiermee omgaat!
Gerelateerd
Evelyne
Mijn jarenlange ervaring zal jou zeker helpen om jouw bedrijf te kunnen runnen op de manier die jij wilt. Je bezig houden met dingen die echt belangrijk zijn en weten dat jouw business en klanten bij mij in heel goede handen zijn.
Laatste blogs van Evelyne (Alles tonen)
- Wil jij ook een leesbevestiging in Gmail? [How-to] - 14 maart 2019
- Ik win steeds vaker grote prijzen, jij ook? - 6 juni 2018
- En dan is je boze mail te snel weg. - 25 mei 2018
dank voor je reactie. Het is inderdaad een goed idee om dergelijke reacties via telefoon of Skype te doen. Dat scheelt een hoop verwarring.
Waardevol blog Evelyne! Ik heb inderdaad ook geleerd om niet meteen te reageren op dergelijke mails. Meestal mail ik even dat ik de mail heb ontvangen en dan ik er later op terug kom. En dan bij voorkeur telefonisch op per skype.
Dank voor je reactie en fijn dat mijn tips jou inspireren!
Hoi Klazien, wat een waardevolle reactie, dank je wel! En wat heb je dit goed opgelost!
Heb wel eens een kritisch mailtje getypt naar een over-enthousiaste ondernemer van wie ik vond dat hij teveel spamde. Ik kreeg dagelijks zelfgemaakte video’s van hem in mijn inbox en op mij kwam dat nogal pushy over. Dus ik had helemaal een geirriteerde mail met allemaal punten er in geschreven, waarom het zo irriteert, onder het mom van goede feedback.
Maar toen bedacht ik me: weet je, deze man is net zoals ik ook gewoon een ondernemer. Hij doet zijn uiterste best en hij hoort van zijn inspirators, net als ik, dat als je je doelgroep wilt bereiken dat je dan vooral veel video’s moet maken en liefst dagelijks moet mailen. Ofzo. Geen idee.
Ik heb het hele mailtje weggegooid en hem in een gebedje het allerbeste gewenst met zijn bedrijf, waarna ik me heb uitgeschreven van zijn nieuwsbrief.
Ik ga die 30 seconden in Gmail meteen instellen! Ik raak nog weleens de sneltoetsen voor verzenden en dan verzend ik een half mailtje. Super irritant!
Bedankt voor je tips. Heel waardevol!