“Lose an hour in the morning, and you will be all day hunting for it.”- Richard Whately
(Verlies je één uur in de morgen dan jaag je hier de hele dag achteraan)

1. Wat niet weet, wat niet deert!

Als je ’s morgens begint met je e-mail, ga je bewust of onbewust direct met deze informatie aan de slag. Je begint gelijk met het beantwoorden van onbelangrijke mailtjes. Je moet eens checken hoeveel kostbare tijd verloren gaat. Tijd die je ook had kunnen besteden aan werk dat wel prioriteit heeft.
Oplossing: laat iemand anders jouw e-mail behandelen. Ik structureer voor mijn klanten hun e-mail en als er echt hele belangrijke mails tussen zitten, stuur ik de klant een whatsappje. Hoef jij niet meer bang te zijn dat je een belangrijke mail mist.

2. Je inbox is niet je to-do-list.

planbordHet is fijn om je taken op een aparte takenlijst te zetten en los te koppelen van je e-mail. Je kunt uit veel verschillende tools kiezen. Online of offline. Kies de tool die het beste bij je past en die voor jou het beste werkt. Ik heb bijvoorbeeld een ‘ouderwets’ planbord gekocht en het fysiek omdraaien van kaartjes geeft mij iedere dag een heel voldaan gevoel. Afspraken die op tijd en plaats gebonden zijn, zet je rechtstreeks in je agenda… maar alleen die afspraken en geen afspraken met jezelf!

3. Verwachtingen

Als je altijd binnen vijf minuten je e-mail beantwoordt, verwachten mensen dat je dat altijd binnen vijf minuten doet. Dit zijn verwachtingen die je niet altijd waar kunt en wilt waarmaken. Op die manier word je ook een slaaf van je e-mail. Kun je nog herinneren dat je in de rij stond bij de bakker? De winkel vol en je had nog tien wachtenden voor je. De telefoon gaat en de verkoopster laat alles uit haar handen vallen en neemt de telefoon op en laat iedereen wachten. Maak jij je klanten net zo belangrijk als de verkoopster in de bakkerswinkel of kies je voor je eigen prioriteitenlijst.

Denk er eens serieus over na om je e-mail minder belangrijk te maken. Heb je mijn e-book al gedownload en een aantal tips toegepast die daarin staan?

Social

Evelyne

Virtual Personal Assistant en Eigenaar bij EBOS Freetype
Evelyne Bos is een virtual personal assistant voor succesvolle ondernemers. Sinds 2002 oprichter en trotse eigenaar van EBOS Freetype. Met ruim 35 jaar ervaring durf ik te stellen dat met mij in je team een aantal zaken een stuk aangenamer zal worden.

Mijn jarenlange ervaring zal jou zeker helpen om jouw bedrijf te kunnen runnen op de manier die jij wilt. Je bezig houden met dingen die echt belangrijk zijn en weten dat jouw business en klanten bij mij in heel goede handen zijn.
Social
× Hoe kunnen we je helpen?